Actueel

Verdediging proefschrift Vana Hutter vrijdag 20 mei 2016

09 May

In haar proefschrift heeft Vana Hutter bestaande opleidingen voor praktijksportpsychologen in kaart gebracht, onderzocht wat sportpsychologen moeten leren, hoe ze leren en hoe we kunnen toetsen of ze geleerd hebben. Antwoorden op deze vragen kunnen bijdragen aan hoogwaardige training en toetsing voor de sportpsychologiepraktijk.


De resultaten laten zien dat in de meeste Europese landen opleidingsmogelijkheden bestaan, maar dat de programma’s sterk variëren in niveau, omvang en praktische focus.


Hutter heeft een model van supervisievragen ontwikkeld waarmee ze onder andere heeft gekeken naar knowhow en professionele ontwikkeling van sportpsychologen. Uit interviews met sportpsychologen bleek dat traditionele leerervaringen, zoals modules en les van docenten, hen hebben geholpen bij het opdoen van praktische knowhow. Leren van anderen, bijvoorbeeld studiegenoten en collega’s, stimuleerde hun professionele ontwikkeling. Sportpsychologen konden daardoor bijvoorbeeld beter omgaan met issues en dilemma’s in de praktijk. Door praktijkervaring en reflectie waren ze tot slot in staat tot de ontwikkeling van zowel knowhow als professionele ontwikkeling.


Ook heeft Hutter geprobeerd de toetsing in de opleiding sportpsychologie te verbeteren. Daartoe is toetsing via een casusverslag vergeleken met toetsing met een structured case presentation. Die laatste vorm bleken voor toetsing door de examencommissie een betrouwbaardere en acceptabelere manier van toetsing te zijn.

Het proefschrift is te downloaden op http://proefschrift.online/hutter/

Nieuwsberichten

Op deze pagina kunt u terecht voor alle actuele berichten omtrent VSPN en haar omgeving. Via onderstaande rubrieken kunt u filteren naar eigen interesse.